Newsletter

Ratujmy dzieci przed edukacyjnym chaosem

Redakcja Instytutu, 05.09.2016
Szkoła stała się kolejną częścią państwa, którą PiS zatruwa partyjną ideologią. Niszczy się osiągnięcia ostatnich lat

Niedzielna regionalna konwencja PO we Wrocławiu – część cyklu debat #PolskaObywatelska 2.0 – w całości była poświęcona kwestiom związanym z edukacją.

– Szkoła powinna być symbolem wolności. Tymczasem dziś jest kolejną instytucją w państwie zawłaszczaną, demolowaną i ideologizowaną przez PIS. Jak w wielu innych obszarach partia Kaczyńskiego niszczy to, co się udało – mówił w stolicy Dolnego Śląska Grzegorz Schetyna, przewodniczący PO RP.

– Przykładem są Orliki. To projekt, który służy budowaniu kultury fizycznej i współzawodnictwa oraz kształtowaniu charakterów. PiS nie chce tego programu kontynuować i nie będzie finansował nawet remontów boisk, które udało się zbudować – mówił lider Platformy.

– Symbolem niebezpiecznej polityki – kontynuował szef PO – jest również koncepcja nauczania historii. Pisowskie spojrzenie na historię spowoduje, że będziemy świadkami wielu manipulacji i fałszowania tego wszystkiego, z czym mieliśmy do czynienia i co pamiętamy z ostatnich lat.

Szef Rady Programowej PO Tomasz Siemoniak podkreślał, że zapowiedzi zmian w systemie edukacji wywołały olbrzymi chaos i zaniepokoiły tysiące nauczycieli i rodziców, którzy zaczęli organizować się w proteście przeciw planom PiS. – Na najbliższym Zarządzie PO będziemy rozmawiać o możliwości złożenia wniosku o wotum nieufności wobec minister edukacji – zapowiedział Grzegorz Schetyna.

Na wrocławskiej konwencji gościli przedstawiciele Związku Nauczycielstwa Polskiego, akcji „Ratujmy gimnazja” oraz Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej. Poinformowali, że już 223 tys. rodziców podpisało się pod protestem przeciw zapowiadanej przez rząd PiS likwidacji gimnazjów.

Jak podkreślali przedstawiciele środowisk oświatowych, wśród protestujących są ludzie o różnych poglądach politycznych, od lewicy do prawicy. Połączyło ich przekonanie, że polska szkoła potrzebuje mądrej kontynuacji, a nie eksperymentów i chaosu.

Uczestnicy dyskusji zwracali także uwagę na potrzebę obrony aideologicznego charakteru polskiej szkoły. Zdaniem przedstawiciela fundacji EduTank Tomasza Tokarza działania PiS zmierzają w kierunku XIX-wiecznej indoktrynacji poprzez wpływanie na treści nauczania, zwłaszcza w obszarze historii, WOS i języka polskiego. – Jeśli program nauczania ma pisać IPN, to lekcje historii ograniczą się do wycieczek szlakiem żołnierzy wyklętych – mówiła szefowa dolnośląskiego ZNP.

Zebrani goście i eksperci przyjęli i podpisali Deklarację Wrocławską, w której czytamy m.in.: „W trosce o jakość kształcenia i wychowania, mając na uwadze dobro uczniów i przyszłych pokoleń, nie zgadzamy się na niszczenie edukacji przez PiS. Propozycje partii rządzącej stoją w zdecydowanej sprzeczności z ideą państwa obywatelskiego i rozwojem cywilizacyjnym naszego kraju. Cofają nas do głębokiego PRL, niszcząc dotychczasowy, wybitny dorobek wolnej Rzeczpospolitej”.