Newsletter

ANALIZA: Sukces Bilbao możliwy tylko w Bilbao

Redakcja Instytutu, 06.12.2012
Instytut Obywatelski prezentuje analizę „Sukces Bilbao możliwy tylko w Bilbao”. Autorką analizy jest dr Joanna Orzechowska-Wacławska

Instytut Obywatelski prezentuje analizę „Sukces Bilbao możliwy tylko w Bilbao”. Autorką analizy jest dr Joanna Orzechowska-Wacławska. Analiza jest efektem cyklu publikacji pod nazwą „Miasta z wizją”.

Fragmenty analizy:

(…) Wybór muzeum (Guggenheima – red.) był w pewnym sensie strategią PR-ową, mającą przyczynić się do zerwania z wizerunkiem Kraju Basków jako miejsca niebezpiecznego, poprzez pokazanie go jako obszaru nowoczesnego, posiadającego istotne centrum kulturalne. Fundacja Guggenheima idealnie nadawała się na instytucję partnerską dla takiego przedsięwzięcia, ponieważ mogła zapewnić wysoką jakość kolekcji i zagwarantować jego międzynarodową rozpoznawalność.

Sukces wybranej strategii przedstawiany jako „efekt Guggenheima” rozpatrywać można wielopłaszczyznowo. Oto jej najbardziej widoczne efekty ekonomiczne.

Po pierwsze, niemal natychmiastowy wzrost ruchu turystycznego. W pierwszym roku funkcjonowania muzeum ilość odwiedzających wyniosła ok. 1 mln 400 tys. osób (od inauguracji w październiku 1997 roku do końca roku 1998 muzeum zwiedziło przeszło 1 mln 500 tys. osób) i utrzymywała się na poziomie blisko miliona w kolejnych latach.

Wersja do pobraniaSukces Bilbao możliwy tylko w Bilbao